Logo

Nowe Audi A6 Sedan 2025: najbardziej nowoczesny z tradycyjnych sedanów na rynku

Po niedawnej premierze Audi A6 Avant niemiecki producent zaprezentował odmianę sedan. Szósta generacja o wewnętrznym oznaczeniu 4L udowadnia, że również w świecie tych niepostępowych modeli z napędem spalinowym Audi nie idzie na kompromisy w dziedzinach stylistyki i zastosowanych technologii. Choć już dzisiaj nie w takim centrum zainteresowania jak kiedyś, nowe A6 wyrasta na jednego z najciekawszych wyborów w swoim segmencie.

Audi A6 to jeden z filarów segmentu premium w klasie wyższej. Z tego też powodu - tak jak liderzy obecnej kampanii prezydenckiej - stara się już raczej nie zepsuć swojej dobrej pozycji, niż zwiększyć notowania jakimś ryzykownym ruchem. Stylistyka nowej generacji jest więc stonowana i ponadczasowa - widać w niej odwołania do poprzeników, ale też do niedawnej nowości marki - nowego Audi A5.

Nadwozie prezentuje się smuklej i lżej niż poprzednik, choć w rzeczywistości jest od niego większe – długość wzrosła o całe 60 mm i wynosi teraz 4,99 m, a rozstaw osi powiększył się o 3 mm, osiągając 2927 mm.

Charakterystyczna linia boczna, zwłaszcza od słupka B, przypomina topowe modele marki. Tył auta zyskał nieobecną wcześniej w tej linii lekkość dzięki kilku subtelnym zabiegom stylistycznym oraz – co stanowi miłą odmianę wobec poprzedników – prawdziwymi, niezaślepionymi końcówkami wydechu. Całość sprawia wrażenie auta luksusowego, ale nieprzesadnie ostentacyjnego.

Rekordowa aerodynamika

Audi od lat słynie z przywiązywania dużej wagi do aerodynamiki. Tę trwającą od kilku dekad dobrą tradycję kontynuuje również nowe A6. Mimo tradycyjnej, trzybrylowej formy, współczynnik oporu powietrza Cx wyniósł zaledwie 0,23. To najlespzy wynik w historii drogowych modeli Audi! 

Na ten rezultat wpływ mają m.in. aktywne kurtyny powietrzne w przednim zderzaku oraz precyzyjne uszczelnienie szczelin między zderzakiem a atrapą chłodnicy. Dzięki temu auto nie tylko wygląda dynamicznie, ale też oferuje niższe zużycie paliwa i większy komfort akustyczny podczas jazdy.

Komfort i cisza na najwyższym poziomie

We wnętrzu nowego Audi A6 Sedan producent znacząco poprawił wygłuszenie kabiny – zastosowano nowe uszczelki wokół szyb i drzwi, a w wersjach z co najmniej 19-calowymi obręczami kół pojawiły się opony z piankowymi pierścieniami pochłaniającymi drgania. Nawet takie detale jak tuleje silnika, skrzyni biegów czy kształt zębów przekładni zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji hałasu.

Efekt? O 30% lepsze wyciszenie wnętrza przy zachowaniu tej samej masy materiałów wygłuszających. W nowym A6 nawet długie podróże powinny więc być naprawdę komfortowe - tu przynajmniej nie trzeba będzie się martwić o zasięg i ładowanie...

Nowoczesny, choć kontrowersyjny kokpit

Projekt deski rozdzielczej nowego A6 kontynuuje zamysł znany z elektrycznego Audi Q6, spalinowego Q5 i zdobywającego już popularność na polskich drogach nowego A5.

Oznacza to obecność aż trzech dużych ekranów: 11,9-calowych cyfrowych zegarów, 14,5-calowego systemu multimedialnego oraz 10,9-calowego wyświetlacza dla pasażera. My w redakcji osobiście jesteśmy zdania, że wypełnienie całej deski rozdzielczej ekranami nie wszystkim może przypaść do gustu. Ergonomia ich obsługi wymaga przyzwyczajenia, poza tym kiedyś tu płaciło się za wypełnienie pięknymi drewnami, pachnącymi skórami i chłodnymi metalami... Ale może Wy tak wolicie? Dajcie znać w komentarzach!

A6 nadal ma jednak obiektywne - tradycyjne - kategorie, w których uzasadnia swój status tytana premium. Fotele mają pozostać jednymi z najwygodniejszych w klasie, a ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń zadowoli nawet bardzo wysokich pasażerów. Jedynym minusem jest zmniejszona pojemność bagażnika – 492 litry zamiast dotychczasowych 530, co na tle konkurencji może być lekkim rozczarowaniem.

(Jak na dzisiejsze realia) szeroka gama silników

Pod względem technicznym Audi A6 Sedan nie ustępuje wersji Avant. Do dyspozycji kierowców oddano szereg nowoczesnych rozwiązań, takich jak poprawione prowadzenie, opcjonalne pneumatyczne zawieszenie, skrętna tylna oś (redukująca średnicę zawracania do 11,3 m) czy zaawansowany układ hamulcowy brake-by-wire.

Pod maską na początek znajdziemy trzy opcje napędowe:

  • 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 204 KM,
  • 2-litrowy diesel o tej samej mocy, dostępny również z napędem quattro,
  • 3-litrowe benzynowe V6 o mocy 367 KM.

W porównaniu do poprzednika rozwinięto znacząco układ miękkich hybryd. Dwa mocniejsze silniki wyposażono w układ miękkiej hybrydy MHEV plus. Obejmuje on 24-konny silnik elektryczny z akumulatorem 1,7 kWh, który może samodzielnie napędzać auto na krótkich dystansach, poprawiając efektywność i obniżając zużycie paliwa. Testowaliśmy już to rozwiązanie w nowym Q5 i naprawdę robi ono z nowych Audi pełnoprawne hybrydy!

Audi A6 Sedan – kiedy i za ile? Premiera w Polsce i ceny

Ceny nowego Audi A6 Sedan są tylko nieznacznie wyższe niż poprzednika. Bazowa wersja kosztuje 241 tys. zł, co oznaczna wzrost ceny tylko o 4,1 tys. zł wobec poprzedniej generacji. Jest to daleko bardziej korzystna oferta niż w przypadku kluczowych konkurentów: oferowanych na polskim rynku od już blisko dwóch lat BMW serii 5 G60 i Mercedesa klasy E.

Pełny cennik prezentuje się następująco:

  • 2.0 TFSI S tronic (204 KM) – od 241 000 zł
  • 3.0 TFSI quattro S tronic (367 KM) – od 340 600 zł
  • 2.0 TDI S tronic (204 KM) – od 269 900 zł
  • 2.0 TDI quattro S tronic (204 KM) – od 282 400 zł 

Pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów już latem 2025 roku.

Nowe Audi A6 Sedan to propozycja dla tych, którzy cenią sobie klasyczną elegancję, najwyższy komfort podróżowania i zaawansowaną technologię, ale nie chcą rezygnować z tradycyjnych jednostek napędowych. Niemiecki producent udowadnia, że można połączyć spalinowe napędy z ponadczasowym stylem, nie idąc na kompromisy w żadnym aspekcie.


2025-04-16 - P. Garczyński

0

Komentarze do:
Nowe Audi A6 Sedan 2025: najbardziej nowoczesny z tradycyjnych sedanów na rynku