SELECT phpbb_posts_text.* , phpbb_posts.post_id, phpbb_posts.post_time, phpbb_posts.poster_id, phpbb_posts.post_username, phpbb_users.username, phpbb_users.user_komentarze, phpbb_users.user_komentarze, phpbb_users.user_avatar, phpbb_users.user_avatar_type FROM v10phpbb2.phpbb_posts_text, v10phpbb2.phpbb_posts , v10phpbb2.phpbb_users WHERE phpbb_posts.topic_id = 43038 AND phpbb_posts_text.post_id = phpbb_posts.post_id AND phpbb_users.user_id = phpbb_posts.poster_id ORDER BY phpbb_posts.post_time ASC
[366] MYSQL ERROR: 145 - Table './v10phpbb2/phpbb_users' is marked as crashed and should be repaired Najlepszy hot-hatch 2015 roku - nasze porównanie. Część I - V10.pl Mobile
Logo
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R

Najlepszy hot-hatch 2015 roku - nasze porównanie. Część I

Są bardzo różne, ale kluczowe cechy je łączą: zadebiutowały w tym roku i mają szansę na tytuł najlepszego według nas hot-hatcha na rynku. Oto trzy różne jego koncepcje – która okaże się najlepsza?

BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R

Jak wielkiemu progresowi zostały poddane hot-hatche w paru ostatnich latach. Jeszcze niedawno bezpretensjonalne, pocieszne zabawki o umiarkowanie rozgrzewających osiągach, z okazyjnymi tylko przebłyskami mocy w postaci Nissana Pulsara GTI-R, Alfy 147 GTA czy VW Golfa R32, nagle padły ofiarą bezkompromisowej wojny koncernów na moce i kosmiczne technologie.

Teraz bez mocy przekraczającej 300 KM nawet nie ma co myśleć o osiągnięciu czegoś w tym segmencie, skoro już w okolicach 250 KM podgryzają je już stosunkowo zwyczajne „warm-hatche” pokroju Focusa ST czy Golfa GTI. Ta trójka to najlepsze przykłady dokąd zabrnął ten zakątek motoryzacji: to niby tylko droższe wersje zupełnie normalnych, spotykanych na co dzień kompaktów, a jednak z pomocą ogromnych budżetów przynoszących efekty w postaci wyrafinowanych rozwiązaniach na poziomie superaut sprzed paru lat, mają one właśnie ich osiągi.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Najwolniejszy (!) z nich rozpędza się do 100 km/h w 5,7 sekundy, a ich prędkości maksymalne to kolejno 250, 270 i 280 km/h. Niektóre z nich potrafią kosztować tyle, co nowy Porsche Boxster z salonu, a inne być jeszcze rzadsze na ulicy od niego.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Na rynku w ostatnim czasie pojawiło się naprawdę wiele doskonałych hot-hatchów i mimo kosmicznych cen konkurencja i popyt są tu niemałe, tym większym wyróżnieniem więc jest samo zakwalifikowanie się do naszej finałowej trójki. Każdy z wybranych przez nas samochodów musiał bowiem wyróżnić się czymś szczególnym, mieć na swoim koncie już jakieś osiągnięcia – i jeszcze coś do udowodnienia. Dobór nieprzypadkowo zestawia trzy koncepcje napędu: na oś przednią, tylną i wszystkie cztery koła, oraz trzy konfiguracje silnika: rzędową czwórkę, piątkę i szóstkę. Nawet i bez tego każdy z finalistów jest wyraźnie odmienny w swoim charakterze.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Pierwszym z nich jest Audi RS 3. Audi – czy raczej Grupa Volkswagena jako całość – jest jednym z winowajców ostatnich Wojen Gwiezdnych segmentu hot-hatchów. To VW Golf swoimi kolejnymi wcieleniami wersji R sprowadził wielką moc i skomplikowaną technologię do mas, a Seat Leon Cupra 280 uczynił osiągi rekordzisty Nordschleife jeszcze przystępniejszymi. Bazujące dokładnie na tej samej architekturze co wymienione nowe RS 3 poszło jeszcze o krok dalej, porywając się na Mercedesa-AMG A45, wnoszącego do tego segmentu nowe pokłady mocy i ekskluzywności.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Audi mogło go pobić oczywiście tylko przy pomocy jeszcze lepszych osiągów, i dla ich osiągnięcia nie godziło się na żadne kompromisy. Podobnie jak u poprzednika, pod maską wkurza się tu unikatowy silnik pięciocylindrowy, teraz wyrzucający z siebie całe 367 KM. Przez siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową konie te trafiają do sprzęgła Haldex, który właściwie bez żadnego opóźnienia i z chirurgiczną precyzją rozdziela je pomiędzy wszystkimi czterema kołami. Efekt: 100 km/h po 4,3 sekundy (na równi z nowym BMW M4 i… Audi R8 V8), ale i cena zaczynająca się od 257 000 zł, którą da się podnieść tak jak w przypadku tego niepozornego egzemplarza do 348 140 zł. RS 3 ma naprawdę wiele do udowodnienia.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Niewiele mniej ma jednak do tłumaczenia się BMW M135i. Nie jest to zupełnie nowy model, ale na początku tego roku przeszedł gruntowny face-lifting, który miał za zadanie utrzymać w grze w szczególności te podstawowe wersje serii 1 BMW. Z zewnątrz wygładzono parę zmarszczek, w środku poprawiono materiały i wyposażenie, na dole cennika pojawiły się też jednostki trzycylindrowe współdzielone z Mini.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Dla nas jednak kluczowe dane pozostają cały czas niezmienne: rasowy trzylitrowy motor (jedyny sześciocylindrowiec w tym segmencie) został jeszcze trochę podkręcony, do 326 KM (i 450 Nm, niewiele mniej od 465 Nm Audi) i przyspiesza do setki w 5,1 sekundy. M135i jako model potrafi szybciej, ale my wybraliśmy do tego zestawienia naszą ulubioną konfigurację tego modelu: BMW oferuje tu napęd na cztery koła xDrive i ośmiobiegową automatyczną skrzynię, ale podobne rozwiązania ma już tu RS 3, dlatego sięgamy do korzeni: ujmujący sześciobiegowy manual i napęd na tylną oś, podobnie jak sześciocylindrowy silnik jedyny w tym segmencie, ale obowiązkowy dla wszystkich świetnych BMW. Nawet za tak mało wyszukaną konstrukcję polski importer BMW dalej życzy sobie jednak 184 500 zł, czy raczej, jak w przypadku tego egzemplarza, 227 350 zł.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
To nadal abstrakcyjnie duża suma jak za hot-hatcha, dlatego może odpowiedzią na te niezdrowo duże ambicje Niemców (które ostatnio już dość namieszały w przemyśle motoryzacyjnym…) będzie kubeł zimnej wody wprost z Japonii. Przybywa stamtąd jeszcze gorąca od nowości (lub ostrej jazdy, ciężko stwierdzić) Honda Civic Type R.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Na tle tej dwójki wydaje się wręcz okazją z ceną zaczynającą się od 144 00 zł, a przecież to chyba najbardziej specjalny model z tej trójki: na swój debiut kazał czekać pięć lat po odejściu kultowego w JDM-owych kręgach poprzednika, a i teraz producent dozuje go w małych ilościach, na rynki takie jak polski przeznaczając tylko krótkie serie, które w mig się rozchodzą. Zainteresowanie rynkowe jest uzasadnione – Honda już od wielu lat pokazuje, że potrafi robić wytrawne hot-hatche, jak i ogółem szybkie auta przednionapędowe.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
W założeniach nowy Type R podąża sprawdzonymi metodami: to „ośka” z sześciobiegowym manualem i belką skrętną z tyłu, ale wiele podzespołów podkręcono do ekstremalnego poziomu. I nie chodzi tu tylko o to uzbrojone po zęby nadwozie z komiksowym tylnym skrzydłem, ale i dwulitrowy VTEC, który po raz pierwszy połączony z turbo osiąga całe 310 KM. To nadal za mało, by powalczyć na wprost z pozostałą dwójką niemieckich rakiet, ale zupełnie ekstremalne podwozie odegra się za to na zakrętach.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Type R jest najszybsze z tej trójki na torze, ale nas interesuje czy będzie dawało więcej satysfakcji na zwykłej drodze: w końcu hot-hatche kupuje się z myślą o przebłyskach ostrej jazdy ożywiającej zwykłe codzienne życie, w którym ta trójka musi się zmagać z zawożeniem dzieci do szkoły, przewożeniem mebli z Ikei i staniem w korkach.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Najmilej przebywa się w kabinie Audi, i to zarówno ze względów ergonomicznych, jak i tych całkiem próżnych. Luksusowa dywizja VAG przyzwyczaiła nas już do nienagannie wyegzekwowanych wnętrz i w RS 3 to procentuje: A3 może nie było najlepszym punktem wyjścia, ale zrobiono bardzo dużo, by w tej specjalnej wersji uszlachetnić wykończenie. W efekcie jest ono najlepszej jakości i po prostu najciekawsze: bawią takie smaczki jak czerwone wypełnienia kratownic wentylacji czy ozdobne kontrastowe przeszycie robiących bardzo pozytywne wrażenie zarówno wyglądem, jak i zakresem regulacji i samym trzymaniem bocznym foteli.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Wyścigowy charakter wprowadza także alcantara na kierownicy, której zabrakło w najbardziej torowej w tym gronie Hondzie. RS 3 punktuje także w tych przyziemnych kategoriach: pudełkowata bryła nadwozia zaczerpnięta ze zwykłego Golfa gwarantuje najlepszą w tym gronie widoczność we wszystkie strony, największe otwory włazowe do kabiny i bagażnika, a przede wszystkim najwięcej miejsca dla pasażerów zarówno z przodu, jak i z tyłu (BMW wypada najbladziej).
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Dokładnie odwrotnie ma się jednak sytuacja już na froncie samych bagażników: choć ograniczony najwyższym progiem, to kufer Civica jest zdecydowanie największy z wynikiem 475 litrów. BMW zajmuje drugie miejsce z rezultatem 360 litrów, Audi jest ostatnie mając biedne na tle pozostałej dwójki 280 litrów. Nie ma się co dziwić, bo Civic jest największym samochodem w tym gronie: mierzy 4,39 metra, o 5 cm więcej od Audi i 6,5 cm od BMW.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Pod względem subiektywnie odczuwanej jakości M135i jest niewiele za RS 3, w niektórych szczegółach nad nim górując, jak na przykład jakości wyświetlacza (poprawiony przy ostatnim face liftingu) czy intuicyjności obsługi: i iDrive i MMI są już bardzo bliskie perfekcji jeśli chodzi o łatwość obsługi całego złożonego menu nawet bez odrywania wzroku od drogi, ale parę rozwiązań systemu BMW stawia je niemniej na pierwszym miejscu.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
M135i także stara zbudować się szczególną atmosferę we wnętrzu przez delikatne sugestie na temat swojego prestiżowego pochodzenia z warsztatów M GmbH. Jakość materiałów w serii 1 nigdy przesadnie nie zachwycała, ale tu w połączeniu z gałką zmiany biegów nie różniącą się wiele od tej z E30 M3 i klasycznymi, czystymi zegarami, buduje razem przynajmniej charakterne, oldschoolowe wrażenie, które może się podobać osobom tęskniącym za czasami, gdy BMW chwaliło się zwycięstwami w wyścigach, a nie silnikami elektrycznymi.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Komfort kabiny jest jednak ograniczony już przez same założenia twórców: stosunkowo nisko poprowadzony dach ogranicza ilość światła wpuszczanego do środka, a sześciocylindrowy silnik ułożony wzdłużnie, jakkolwiek świetnie że jest pod maską w takim ułożeniu, to zabiera miejsce w kabinie, która mogłaby być przestronniejsza.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Podobnie jak BMW, Honda także po cichu nawiązuje do tradycji gałką ręcznej zmiany biegów – aluminiowa kulka to ewidentny ukłon w stronę utytułowanego poprzednika. Tu jednak podobieństwa do dwóch niemieckich konkurentów się kończą. Jeśli ktoś mówi, że teraz wszystkie samochody są takie same, powinien zestawić te kabiny. Z jednej strony: do bólu poprawne i przewidywalne projekty z Niemiec, z drugiej dziwaczna, obca nam kulturowo, a jednak ostatecznie zaskakująco ergonomiczna alternatywa z Japonii.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Po wyjściu z BMW czy Audi, rozkład deski rozdzielczej w Civicu wręcz przeraża: różne najdziwniejsze informacje zasypują nas z każdej strony przez porozrzucane wszędzie trzy wyświetlacze, trzy zegary i mnóstwo przycisków. Dziwi fascynacja Japończyków łączeniem różnych plastików, pod warunkiem że każdy z nich jest w smutnym kolorze. Kolorowy ekran centralny, choć największy w tym gronie, jest też największym nieszczęściem: wydaje się być nadal w czasach Twojego magnetowidu JVC zalegającego pod telewizorem, no najwyżej oryginalnego Winampa.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Ale może jestem niesłusznie uprzedzony – w końcu gdy przełknąć jego czasem opóźnione działanie i nader skomplikowaną obsługę, odsłania możliwości większe niż te wychwalane systemy w BMW i Audi: można na niego ściągać aplikacje, a nawet muzykę jako live streaming. Przedziwnym zrządzeniem losu wszystko zaczyna składać się w działającą całość: każda rzecz jest na właściwym miejscu, od poszczególnych wyświetlaczy po dźwignię zmiany biegów. Jakościowo niemniej japoński wóz ustępuje tej dwójce – nie da się uciec przed faktem, że to dalej porównanie Hondy Civic z Audi i BMW.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Detali zarezerwowanych dla Type R nie jest tak dużo, ale swoim ekstremizmem udaje im się wprowadzić w środku specjalną atmosferę: kierownica z „celownikiem”, kubełkowe fotele i widok przez tylną szybę wycelowany wprost w monstrualne skrzydło i niewiele więcej wyglądają jak żywcem wyjęte z rajdówki. Honda twierdzi, że siedzi się tu 3 centymetry niżej niż w „cywilnym” Civicu, ale to zasługa tylko obniżonego o centymetr prześwitu i odchudzonego siedziska – same punkty mocowania są dalej stosunkowo wysoko, szczególnie na tle BMW, ponieważ w Civicu pod przednimi fotelami schowany jest pięćdziesięciolitrowy bak.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Dla obniżenia masy Type R dostaje prostszą tylną ławkę zamiast kanapy zwykłego Civica ze zmyślnie chowanymi siedzeniami „Magic Seats”. Oparcie dalej dzieli się w stosunku 60/40, ale zostały tylko dwa pasy bezpieczeństwa: Type R jako jedyny w tym gronie jest czteroosobowy – szkoda, bo jako jedyny też ma z tyłu płaską podłogę, nie musząc znajdować miejsca na wał napędowy. Mimo tego jednego ograniczenia najbliżej mu do wnętrza hot-hatcha starej, dobrej szkoły, w którym ekstremalny wyścigowy asortyment przebija się przez tanie plastiki zwyczajnego auta, które znajdziesz też w emeryckim kompakcie swoich sąsiadów.
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Najważniejsze jednak przed nami – jak Honda, Audi i BMW radzą sobie na drodze? Kto ostatecznie wygra nasze porównanie? Tego dowiecie się już  w środę z drugiej części naszego materiału!

Podstawowe dane techniczne:
Honda Civic Type R
Silnik: 1996 cm3
Moc: 310 KM przy 6500 obr./min
Moment obrotowy: 400 Nm przy 2500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4390/1878/1466 mm
Rozstaw osi: 2594 mm
Masa własna: 1360 kg
Średnia emisja CO2: 170 g/km
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Osiągi:
0-100 km/h: 5,7 sekundy
Prędkość maksymalna: 270 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,4 l/100 km
Trasa: 6,1 l/100 km
Cykl mieszany: 7,3 l/100 km

Podstawowe dane techniczne:
BMW M135i sDrive
Silnik: 2979 cm3
Moc: 326 KM przy 5800-6000 obr./min
Moment obrotowy: 450 Nm przy 1300-4500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 6, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4324/1765/1430 mm
Rozstaw osi: 2690 mm
Masa własna: 1505 kg
Średnia emisja CO2: 175 g/km
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Osiągi:
0-100 km/h: 5,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 10,3 l/100 km
Trasa: 5,9 l/100 km
Cykl mieszany: 7,5 l/100 km

Podstawowe dane techniczne:
Audi RS 3 Sportback
Silnik: 2480 cm3
Moc: 367 KM przy 5550-6800 obr./min
Moment obrotowy: 465 Nm przy 1625-5550 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4343/1800/1411 mm
Rozstaw osi: 2631 mm
Masa własna: 1520 kg
Średnia emisja CO2: 189 g/km
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R
Osiągi:
0-100 km/h: 4,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 11,2 l/100 km
Trasa: 6,3 l/100 km
Cykl mieszany: 8,1 l/100 km 
BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R BMW M135  Audi RS3 Honda Civic Type R

2015-12-21 - M. Żuchowski

0

Komentarze do:
Najlepszy hot-hatch 2015 roku - nasze porównanie. Część I