Wszyscy wyczekują cieplejszych dni, ale gdy te już przyjdą, to okazuje się, że przynoszą one też problemy. Przez Polskę przetacza się fala upałów, która może przynieść zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i… samochodów. Zobacz, co powinni wiedzieć kierowcy, by ustrzec się przed negatywnymi konsekwencjami wysokiej temperatury.
Polskę zdominowały wysokie temperatury, które
stanowią szczególne obciążenie dla układów chłodniczych. Ryzyko przegrzania
silnika jest najwyższe dla starszych samochodów, które nie mają zapewnionego
odpowiedniego dopływu powietrza, na przykład podczas jazdy w zakorkowanych
miastach.
Przegrzanie nietrudno zidentyfikować: po przejściu wskaźnika
temperatury cieczy na czerwone pole nieuchronnie pojawia się para spod maski i nieprzyjemny
zapach. Konsekwencje mogą być opłakane, włącznie z wypaleniem uszczelki pod
głowicą. Jak zapobiec takiej sytuacji? Oczywiście regularnie kontrolować i dbać
o układ chłodzenia w swoim samochodzie, bo właśnie na takie wypadki jest on w
samochodzie potrzebny.
Co jednak można zrobić w podbramkowej sytuacji, gdy temperatura
cieczy zaczyna się niebezpiecznie podnosić? Na pewno nie należy wyłączać
silnika ani nie podnosić maski (ta jest już nagrzana i można się poparzyć). Zaskakującym,
choć sprawdzonym sposobem jest… włączenie ogrzewania kabiny na pełną moc. W ten
sposób nagrzewnica przejmie część ciepła. Jeśli to możliwe, warto również
uzupełnić płyn chłodniczy. Jeśli nie mamy go pod ręką, ostatecznie można użyć
wody (tylko nie zimnej!).
Wysokie temperatury stanowią jednak obciążenie i
przyczyniają się do szybszej degradacji nie tylko silnika. Podczas upałów warto
pomyśleć na przykład o ochronie opon, które podczas długiego pobytu na słońcu
tracą swoje właściwości. Mieszkańcy południowych krajów radzą sobie z tym domowymi
sposobami, choćby przez zasłonięcie kół kartonami.
Na koniec pozostaje jeszcze kwestia mycia auta latem. Gdy
tylko pogoda się poprawi, wielu kierowców szturmem udaje się na myjnie. To błąd,
który może co prawda nie zepsuje lakieru w przypadku nowych, odpowiednio
zabezpieczonych karoserii, ale też nie przyczyni się do poprawy prezencji auta.
Zostawienie szamponu na karoserii spowoduje bowiem powstanie brzydkich smug.
Podczas upałów powinno się również zwrócić uwagę na mycie szyb z wszelkimi pęknięciami i odpryskami. Kontakt z zimną wodą doprowadzi do naprężeń, które mogą powiększyć takie ubytki.