Toyota GR Yaris od samego momentu premiery zyskała popularność i wielki szacunek wśród fanów hot-hatchy i wymagających kierowców. Japoński producent przygotował dla nich teraz serię małych, ale bardzo cieszących usprawnień, które sprawdzą się zwłaszcza w adaptacji tego świetnego auta do sportu.
Centrala Toyoty w typowy dla japońskich producentów listę tych zmian przedstawiła w bardzo wnikliwy, techniczny sposób. Spośród zdjęć śrubek i wykładzin wyróżnia się jeden charakterystyczny element... mechaniczny hamulec ręczny!
Mechaniczny hamulec ręczny – tego nam brakowało!
W nowych samochodach dźwignia hydraulicznego hamulca ręcznego została zastąpiona przez pstryczek kolejnego komputerowego systemu. Wielu kierowców tęskni za tym tradycyjnym rozwiązaniem, ale producenci samochodów mają interes w tej zmianie: przynosi im oszczędności i uwalnia dodatkową przestrzeń w tunelu środkowym.
Toyota GR Yaris w ramach pakietu poprawek przygotowanych przez motorsportowy oddział TGR zyskała "rękaw" z wysoką, pionową wajchą. Został on po raz pierwszy wprowadzony w specjalnej japońskiej wersji wyposażenia RC w 2024 r., ale teraz będzie dostępny we wszystkich wariantach modelu na rynku japońskim.
Przyda się ona zwłaszcza podczas wykorzystywania tego auta w sporcie: sama Toyota wskazuje właśnie to przeznaczenie auta jako nieustannie motywujące ją do dalszego rozwoju tej konstrukcji.
W Japonii prowadzi nawet kampanię pod hasłem "Dzięki za zepsucie tego", w ramach której analizuje usterki, które wystąpiły w autach klientów w rajdach, i na ich podstawie wprowadza kolejne usprawnienia.
Zmiany techniczne...
W ich ramach wprowadzono na przykład sporo zmian w ośmiobiegowej skrzyni biegów. Główny nacisk – co w przypadku współpracy z
Toyota Gazoo Racing nie powinno budzić wątpliwości – położony został na trybie "sportowej jazdy". Teraz skrzynia jest bardziej responsywna podczas redukcji biegów za pomocą łopatek zamontowanych przy kierownicy. Zmiana biegów na wyższe w pobliżu czerwonej linii powinna być również bardziej "bezpośrednia", z kolei podczas przyspieszania pod górę samochód będzie teraz trzymał się niższego biegu przed automatyczną zmianą na wyższy.
Nowy Yaris to także zupełnie nowe, specjalne śruby, które utrzymują większą sztywność podwozia, co ma przełożyć się na bardziej bezpośrednie reakcje układu kierowniczego, stabilność na prostej i "poczucie jedności z samochodem". Zmianie uległo także elektryczne wspomaganie kierownicy oraz ustawienia zawieszenia, które dostosowano do charakterystyki nowych śrub.
...ale i wizualne
Twórcy zadbali również o większą wydajność aerodynamiczną nadwozia, co siłą rzeczy przełożyło się na jeszcze bardziej diabelski wygląd tego zadziornego hot-hatcha.
Nowy zestaw aerodynamiczny dostępny zainspirowany został wyczynowymi wersjami przygotowanymi w Japonii do serii Super Taikyu oraz Rajdowych Mistrzostw Japonii. Zestaw obejmuje wentylowaną maskę, przedni spoiler, a także dodatkowe otwory wentylacyjne za przednimi kołami, aby zoptymalizować przepływ powietrza pod samochodem.
Dodajmy do tego jeszcze gigantyczny regulowany tylny spojler i kilka dodatkowych otworów wentylacyjnych w tylnym zderzaku (rozwiązanie opracowane po tym, jak z Toyoty GR Yaris z serii Super Taikyu z powodu obciążenia aerodynamicznego odpadł tylny zderzak - hej, dzięki za zepsucie!)
Jak już pewnie zauważyliście na przestrzeni tego tekstu, przewija się w nim istotna wada tych rozwiązań. Toyota na tę chwilę przewiduje ich oferowanie wyłącznie na rynku JDM. Zamówienia są już przyjmowane od 11 kwietnia, a pierwsze dostawy mają nastąpić w maju.
Wierzymy jednak, że rozwinięta już polska społeczność Gazoo Racing znajdzie sposób, by wzbogacić swoje Yarisy o te świetnie zapowiadające sie, profesjonalne podzespoły...
2025-04-15 - P. Garczyński
0
Komentarze do:
Toyota GR Yaris zyskała tradycyjny "rękaw" i inne fabryczne usprawnienia dla geeków!