Logo

Tak będą wyglądać stacje Lotosu sprzedane Węgrom. Wkrótce nowe barwy pojawią się na drogach całej Polski

Na polski rynek wchodzi węgierski koncern paliwowy MOL, który w wyniku umowy z rządem przejął na terenie kraju kontrolę nad 417 stacjami Lotosu. Nowy właściciel zapowiedział niezwłoczny rebranding tych obiektów. Dobrze znane kierowcom barwy zamieni kolorystyka utrzymana w tonacji zielonej. Na tym jednak nie koniec nowości na tych stacjach.

Ruch Węgrów to pokłosie ogłoszonej w styczniu 2022 roku informacji o historycznej transakcji Orlenu. Decyzją prezesa Daniela Obajtka państwowy koncern przejął Grupę Lotos, ale by taka transakcja nie prowadziła do sytuacji monopolistycznych i by uzyskała zgodę Komisji Europejskiej, Polacy wysprzedali sporą część majątku.

Arabski koncern Aramco przejął m.in. 30% Lotos Asfalt, 30% rafinerii w Gdańsku, 100% spółki Lotos SPV 1, oraz posiadane dotychczas przez Polaków udziały w spółce Lotos Air-BP Polska. Orlen uzależnił się od Aramco również w zakresie dostaw ropy: z Arabii Saudyjskiej będzie trafiało do Polski nawet 45% łącznego zapotrzebowania całej Grupy Orlen w Polsce, Czechach i na Litwie.

W zakresie sprzedaży detalicznej rząd postawił z kolei na węgierski koncern MOL. Sprzedano mu 417 stacji Lotosu na terenie Polski. W ramach transakcji Orlenowi zostaną przekazane z kolei 143 stacje MOL na terenie Węgier oraz 39 na Słowacji, co umożliwi wejście polskiemu koncernowi na rynki tych krajów.

Nowy właściciel stacji Lotosu informuje, że niezwłocznie przystępuje do procesu rebrandingu zakupionych obiektów. Jego barwy przyjmą również stacje benzynowe działające na południu Polski pod marką Slovnaft, która również należy do Węgrów. Oznacza to, że już wkrótce na terenie całego kraju będzie funkcjonowało blisko 500 stacji w nowych barwach MOL. Pierwsze 100 z nich ma pojawić się już w styczniu 2023 roku. Ich zielona kolorystyka stanie się więc częstym widokiem na polskich drogach.

MOL – co to za firma?

MOL (Magyar Olaj) to taki „węgierski Orlen”: to najbardziej przychodowa spółka całych Węgier i najsilniejszy gracz na rynku naftowo-gazowniczym w Europie Środkowej obok Orlenu właśnie. Koncern obecny jest w sektorach naftowym, gazowym, petrochemicznym i detalicznym. Prowadzi trzy rafinerie i dwa zakłady petrochemiczne na Węgrzech, Słowacji i w Chorwacji. Po przejęciu polskich stacji liczba kontrolowanych przez MOL obiektów wzrośnie już do 2000 w 10 krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej.

Największym udziałowcem MOL jest węgierski rząd, który kontroluje 28,3% akcji spółki. 25,8% należy z kolei do inwestorów zagranicznych, z których około 1/5 stanowią polskie firmy.


2022-12-02 - R. Zakrzewski

0

Komentarze do:
Tak będą wyglądać stacje Lotosu sprzedane Węgrom. Wkrótce nowe barwy pojawią się na drogach całej Polski