Elektromobilność nadal stanowi niewielki procent polskiego rynku motoryzacyjnego, ale jednak jest to już biznes obejmujący ponad sto modeli w ofercie i sprzedaż liczoną w tysiącach. Z wyników tej sprzedaży w roku 2022 można wyciągnąć ciekawe dane, na przykład gdzie i jakie modele cieszyły się największym powodzeniem. Gwarantujemy zaskoczenia.
Danymi podzielił się w ramach prezentacji raportu "Katalog pojazdów elektrycznych" Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Przygotowane jak co roku przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opracowanie powinno stanowić punkt wyjścia dla każdej osoby zainteresowanej elektromobilnością w Polsce, jako że zawarty jest w nim pełen wykaz modeli elektrycznych (BEV) dostępnych w sprzedaży w Polsce wraz z cenami i dokładnymi parametrami technicznymi.
Prezentacja już szóstej edycji tego katalogu była okazją do zaprezentowania paru ciekawych statystyk. Z wyliczeń ekspertów z PSPA wynika, że w tej chwili na polskim rynku dostępnych jest już 108 modeli, które nie mają na pokładzie silnika spalinowego w żadnej formie. To wzrost aż o 38 proc. porównując rok do roku. Na przestrzeni sześciu lat oferta w tym zakresie zwiększyła się dziewięciokrotnie.
W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 11 293 nowych aut elektrycznych, czyli blisko tysiąc sztuk miesięcznie i aż o 59% więcej niż w roku 2021 (dokładnie o 4201 aut). Lista najpopularniejszych aut w tym zestawieniu nie powinna być zaskoczeniem – prezentuje się następująco:
Ciekawie prezentuje się natomiast rozkład popularności tych modeli w podziale na województwa. Jak wynika z danych nowego narzędzia IBRM Samar, Tesla Model 3 była najpopularniejszym wyborem w tylko dwóch województwach, to jest mazowieckim i dolnośląskim.
Tytuł lidera sprzedaży w czterech województwach zdobyła Skoda Enyaq iV (wielkopolskie, lubuskie, pomorskie i lubelskie), w trzech Audi Q4 e-tron (kujawsko-pomorskie, opolskie i świętokrzyskie) oraz Nissan Leaf (warmińsko-mazurskie, podlaskie oraz podkarpackie). W dwóch województwach najpopularniejszy był Ford Mustang Mach-E (małopolskie oraz katowickie), a po jednym województwie podbiła Kia EV6 (łódzkie) i Peugeot e-208 (zachodniopomorskie).
Ciekawie prezentują się również dane Samaru dotyczące udziału rejestracji samochodów elektrycznych. Nie stoją one na wysokim poziomie, ale są już zauważalne. Rozkład sił w tej kategorii jest inny niż można się spodziewać. Największy udział w sprzedaży nowych aut elektryki mają bowiem… na Podlasiu, gdzie stanowią one 3,7% pierwszych rejestracji.
Podium uzupełnia Małopolska (3,4%) i Pomorze Zachodnie (3,3%). Mazowsze ma z kolei jeden z niższych wyników na tym polu – udział w województwie z Warszawą wynosi 2,4%. Takie rezultaty można tłumaczyć mniejszym rynkiem aut nowych w ogóle w województwach takich jak podlaskie czy zachodniopomorskie. Te i wszystkie zawarte powyżej liczby wskazują niemniej, że elektromobilność zatacza w Polsce coraz szersze kręgi i trafia we wszystkie zakątki kraju.