Nissan Murano to SUV klasy średniej wyższej, który swego czasu zyskał popularność również na polskich drogach dzięki połączeniu nietuzinkowego designu, komfortowi jazdy amerykańskiego wozu i niezłemu wyposażeniu. Choć model ten zniknął z krajowych salonów już kilkanaście lat temu, to nadal można go znaleźć na rynku wtórnym. Czy warto zainwestować w używanego Murano? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Sprawdź to w poniższym poradniku!
1. Wprowadzenie – skąd się wziął Murano i jak sobie radził na przestrzeni lat:
Murano zadebiutował w 2002 r. jako średniej wielkości crossover na fali całkowicie nowych, odważniej zaprojektowanych przez studio Nissana w Kalifornii modeli adresowanych na rynek amerykański. Do Europy trafił w roku 2004.
Co może się wydawać zaskakujące z naszego punktu widzenia, historia modelu nazwanego po poprzedzielanym kanałami uroczym miasteczku oddalonym o kilometr od Wenecji trwa po dziś dzień!
Najnowsza, czwarta generacja Murano zadebiutowała na amerykańskim rynku w październiku 2024 r. W Polsce realnie mówimy jednak o egzemplarzach trzech poprzednich odsłon. Oto ich najważniejsze cechy w skrócie:
- I generacja (Z50, 2002–2007) – odważny design, standardowo silnik V6, automat CVT i napęd na przód lub 4x4.
- II generacja (Z51, 2008–2014) – poprawiona jakość wykończenia, lepsze wyciszenie, w Europie dostępna także wersja z silnikiem diesla.
- III generacja (Z52, od 2014) – oficjalnie niedostępna w Europie, sprowadzana prywatnie z USA i Kanady.
W polskich ogłoszeniach najczęściej spotkasz egzemplarze II generacji, zarówno z benzyną, ale i dieslem za sprawą jego dużej popularności w czasach oferowania modelu w Europie. Którą wersję wybrać?
2. Silniki – benzyna czy diesel?
Najczęściej spotykanym silnikiem w Murano jest topowa jednostka V6 (VQ35DE). Zależnie od wersji i rynku notuje od 234 do 265 KM. Oferuje bardzo dobrą dynamikę (0–100 km/h w ok. 8 s), bardzo trudno już dostępną na dzisiejszym rynku kulturę pracy, ale nic za darmo: swoje „lubi wypić”. W mieście licz się z wynikami zbliżającymi się do 15 l/100 km, tylko na spokojniej pokanywanych trasach uda Ci się zejść do jednocyfrowych wyników zużycia paliwa.
Zalety:
- fajny charakter amerykańskiego V6
- wysokatrwałość (powyżej 300 tys. km bez większych problemów)
- brak typowych wypadek
Wady:
- wysokie zużycie paliwa
- ogólnie wyższe koszty utrzymania, włącznie z ubezpieczeniem
- konieczność wymiany łańcucha rozrządu po 200–250 tys. km
W polskich warunkach logika podpowiada wybór opcji wysokoprężnej, czyli 2.5 dCi (R9M, 190 KM). Jest to silnik dobrze znanym polskim kierowcom i mechanikom z modeli Renault. Dostępny tylko w drugiej, tej "europejskiej" odmianie Murano silnik kusi niskim zużyciem oleju (7-9 l/100 km), ale wbrew pozrom wybór ten ma gorszą opinię niż benzyna.
Zalety:
- niższe zużycie paliwa
- dobra elastyczność i wszechstronność dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 450 Nm
- łatwa dostępność części z Renault
Wady:
- awaryjna turbina i wtryski
- problemy z filtrem DPF
- drogi w naprawach jeśli zaniedbany
3. Skrzynia biegów – tylko CVT
We wszystkich wersjach Murano występuje bezstopniowa skrzynia automatyczna CVT (Xtronic). Jak przystało na rozwiązanie tego typu, zwłaszcza z okresu sprzed kilkunastu lat, jest komfortowa i płynna, ale nie lubi ostrej jazdy i wymaga regularnych wymian oleju (co 60 tys. km!). Zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić do kosztownej awarii (nawet 8–10 tys. zł za regenerację).
Uwaga: wielu właścicieli lekceważy wymianę oleju w skrzyni – przy zakupie zawsze pytaj o historię serwisową.
4. Napęd i właściwości jezdne
Murano oferowane było z napędem na oś przednią lub na cztery koła. Wersje AWD są bardziej pożądane, choć trzeba pamiętać, że nie oferują one wybitnej dzielności terenowej. Murano od początku było tworzone bardziej jako crossover do jazdy po asfalcie, niż choćby udający możliwość zjazdu z niego SUV.
Ustawienia zawieszenia Murano sąkomfortowe, ale miękkie - zostało w nim wyraźnie jego amerykańskie pochodzenie Swego czasu jeden z większych modeli Nissana na polskim rynku do dziś dobrze wybiera nierówności, ale w zakrętach potrafi się przechylać. Dla osób ceniących spokojną i płynną jazdę – idealne. Szukający w nim nawiązań do 350Z, czy choćby Infiniti FX, mogą się rozczarować.
5. Wnętrze i wyposażenie
Jako model o całkiem wysokim pozycjonowaniu rynkowym w momencie oferowania na polskim rynku (jak można przeczytać w naszym teście Nissana Murano z 2011 r.
,
jego cennik zaczynał się wtedy od 200 400 zł - wówczas poważna suma!) Murano zawsze wyróżniało się wysokim poziomem wyposażenia, nawet w najniższych wersjach. W modelach na rynku wtórnym możesz liczyć na takie luksusy jak:
- skórzaną tapicerkę
- nawigację (choć są to starsze systemy)
- podgrzewane fotele
- elektryczny szyberdach
- kamerę cofania lub 360° (w III generacji)
Wnętrze II generacji (Z51) zwłąszcza przez te starsze multimedia może się wydawać już nieco archaiczne, ale jest funkcjonalne i bardzo przestronne. Tylna kanapa oferuje dużo miejsca, a bagażnik ma pojemność ponad 400 litrów (pod tywm względem SUV-y zaliczyły w kolejnych latach duży progres, ale ogólnie jest to wartość, przy której powinna się zmieścić rodzina na wakacje).
6. Typowe usterki
Największe ryzyko stwarza skrzynia CVT, której naprawa może być kosztowna, a dbać o nią na poziomie oczekiwanym przez producenta łatwo nie jest. Poza tym zostają już powierzchowne problemy pojawiające się często (łożyska kół i sworznie zawieszenia w II generacji) rzadko (czujniki parkowania, kamery cofania). Ogólnie dostępne w Polsce Murano były też słabo lakierowane, przez co są podatne na zarysowania, a szczególnie starsze egzemplarze na korozję.
7. Ile kosztują używane Nissany Murano? Stan na 2025 r.
- I generacja (2003–2007) – od 12 000 do 20 000 zł
- II generacja (2008–2014) – od 25 000 do 45 000 zł
- III generacja (2015–2020, import USA) – od 65 000 do 120 000 zł
Uwaga: egzemplarze z USA mogą mieć historię kolizji lub być po zalaniu – dokładnie sprawdzaj historię pojazdu (np. przez Carfax/AutoDNA).
8. Na co uważać przy zakupie? Lista rzeczy do sprawdzenia:
Silnik:
- Sprawdź, czy silnik odpala płynnie na zimno i ciepło
- Zwróć uwagę na hałas z okolic rozrządu – może zwiastować zużycie łańcucha
- Oceń stan uszczelek – wycieki oleju są częste
- W dieslu: zapytaj o wymiany DPF i turbiny
Skrzynia CVT:
- Jazda próbna – brak szarpnięć, płynne przyspieszanie
- Posłuchaj odgłosów – buczenie, wycie – to zły znak
- Zapytaj o historię wymian oleju (min. co 60 tys. km)
Zawieszenie i układ jezdny:
- Sprawdź, czy zawieszenie nie stuka – przednie wahacze i sworznie są słabym punktem
- Oceń stan amortyzatorów i tulei
- Przetestuj działanie napędu 4x4 (jeśli występuje)
Elektronika i wyposażenie:
- Upewnij się, że działa kamera cofania, szyberdach i klimatyzacja
- Sprawdź, czy nie pali się check engine lub inne kontrolki
- Oceń działanie systemu audio i ekranów (mogą zawieszać się)
Stan nadwozia:
- Obejrzyj spód auta – korozja to częsty problem
- Zwróć uwagę na błotniki, nadkola, dolne ranty drzwi
- Oceń grubość lakieru – wskazanie na ewentualne naprawy blacharskie
Formalności:
- Zweryfikuj historię VIN (np. AutoDNA, CarVertical)
- Sprawdź liczbę właścicieli i pochodzenie pojazdu
- Poproś o książkę serwisową lub faktury napraw
9. Jeśli nie Nissan Murano, to co? Alternatywy w podobnym budżecie
Jednak Murano Ci się nie podoba, ale dalej masz apetyt na komfortowego SUV-a spoza Niemiec? Oto sprawdzone alternatywy ze stanem cen na rok 2025:
1. Lexus RX (II generacja, 2003–2009)
- Silniki: 3.3/3.5 V6 lub hybryda
- Zalety: wysoka niezawodność, komfort, dobre wyciszenie
- Wady: droższe części, mniejszy bagażnik
- Cena: 26–50 tys. zł
2. Honda CR-V (III gen., 2006–2012)
- Silniki: 2.0/2.4 benzyna lub 2.2 diesel
- Zalety: trwałość, dostępność części, przestrzeń
- Wady: mniej luksusowe wnętrze, słabsze wyciszenie
- Cena: 25–45 tys. zł
3. Toyota RAV4 (III gen., 2006–2013)
- Silniki: 2.0/2.4 benzyna lub 2.2 diesel
- Zalety: prostota, trwałość, niskie koszty utrzymania
- Wady: mniej mocy, skromniejsze wyposażenie
- Cena: 25–50 tys. zł
4. Volvo XC90 (I gen., 2002–2014)
- Silniki: 2.5T, 3.2 R6, D5 diesel
- Zalety: 7 miejsc, komfort, bezpieczeństwo
- Wady: awaryjność skrzyń, drogie naprawy diesli
- Cena: 20–60 tys. zł
10. Dla kogo jest Nissan Murano? Podsumowanie
Nissan Murano to dziś już trochę zapomniana, nieoczywista opcja, ale mająca też kilka konkretnych atutów. To komfortowy, wyróżniający się na ulicy, niebanalny crossover dla osób szukających rodzinnego charakterem, przestronnym wnętrzem i bogatym wyposażeniem.
Nawet jeśli jego ceny teraz już są przystępne, to nie jest to mimo wszystko wybór dla centusiów: do jego charakteru bardziej pasuje większe, benzynowe V6, których koszty utrzymania są relatywnie wysokie. Przez choćby paroletnią obecność na polskim rynku serwisowanie nie jest jednak tak trudne, jak innych amerykańskich wynalazków.
2025-07-19 - R. Zakrzewski
0
Komentarze do:
Kupujemy futurystycznego SUV-a! Poradnik kupującego Nissana Murano