Ogólnie przyjęło się, że silniki samochodowe zazwyczaj wychodzą z parzystą liczbą cylindrów. W Audi jednak ktoś zapomniał o tej prostej regule i tak oto od 40 lat mamy silnik 5-cylindrowy, który z powodzeniem udoskonalany jest z każdą nową generacją.
Motor po raz pierwszy zagościł w Audi 100 - miał pojemność 2,1-litra oraz moc zaledwie 136KM. Przez lata silnik przechodził najróżniejsze zmiany, a z tych ważniejszych otrzymał dodatkowo bezpośredni wtrysk paliwa czy odmianę wysokoprężną. Dzisiaj generuje przyzwoite 400KM, które możemy spotkać w modelu TT RS.
Jeśli kogoś nadal nie przekonuje doskonałość tej jednostki napędowej, wystarczy dodać jak bardzo doceniania była na przestrzeni lat. 5-cylindrowy motor zdobył w swojej klasie nagrodę International Engine Of The Year - 6 razy z rzędu, nieprzerwanie od 2010 roku. Kolejnym argumentem "za" jest niewątpliwie przepiękne brzmienie, za które da się z miejsca pokochać takie modele jak najnowsze RS3.