Hot-hatche można podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej należą auta do bólu przypominające wygląd seryjnego odpowiednika, którymi bez problemu można jeździć nie wyróżniając się z tłumu. Drugą są natomiast typowe “fun-cary”, sportowe samochody, które swoim wyglądem i osiągami zachęcają, aby miejską dżunglę przemierzać każdego dnia szybciej niż porzedniego. Taki zdecydowanie jest Abarth 595 Competizione.
Abarth funkcjonuje w motoryzacyjnym świecie jako ikona tuningu i motorsportu, a oferowane produkty mają swoich fanów na całym świecie. Historia firmy ze znakiem skorpiona w logo sięga roku 1949, kiedy to Carlo Abarth wraz z kierowcą wyścigowym Guido Scagliarinim założyli w Bolonii warsztat, który zajmował się tuningowaniem i przygotowaniem aut do sportowej rywalizacji. Urodzony w 1908 Austriak od lat młodzieńczych brał udział w wyścigach motocyklowych i samochodowych. Po poważnej kontuzji wycofał się z czynnego uprawiania sportu, wyemigrował do Włoch i zaczął realizować dewizę, która przyświecała całej jego działalności: zaoferować ludziom takie usprawnienia, które seryjny samochód zamienią w rasowy bolid.
Na pierwszy sukces nie trzeba było długo czekać. Abarth wziął na warsztat kultowego Fiata 500. Samochód, który przyczynił się do zmotoryzowania powojennych Włoch, został zmodyfikowany tak, by dawać kierowcom możliwość rywalizacji na drodze. Dzięki samodzielnie montowanym pakietom te „małe pudełeczka” miały zdecydowanie lepsze osiągi i stały się obiektem pożądania wielu Włochów.Największe triumfy Abartha przypadły na lata 60’ i 70’, kiedy produkty ze znakiem skorpiona zaczęły być bezkonkurencyjne na torach wyścigowych i trasach rajdowych. W roku 1971 marka oficjalnie weszła w skład koncernu Fiata, z którym odnosiła największe sportowe sukcesy (m.in. Abarth 131 Rally grupy B zapewnił Fiatowi mistrzostwo świata producentów w latach 1977-1980). Po wprowadzeniu na trasy rajdowe Lancii Delta zawieszono działalność firmy, a marka z upływem czasu popadała w zapomnienie. Reaktywacja nastąpiła w roku 2007, kiedy to włoski koncern postanowił przywrócić do życia dzieło Carlo Abartha.Pierwszym dzieckiem nowego projektu, które opuściło mury fabryki, było sportowe Punto, a niedługo później fani marki mogli cieszyć się nową „pięćsetką”. Po kilku modernizacjach tego kultowego włoskiego „malucha” doszliśmy w końcu do punktu, który mamy dzisiaj: Abartha 595.Fiat przedstawił trzy wersje nowej pięćsetki dostępnej w wersji hatchback lub cabrio, z których każda przeznaczona jest dla innego kręgu odbiorców. Podstawowa wersja 595 o mocy 145 KM jest bardzo wyważona. Odmiana Turismo, która jest kontynuacją modelu z opcjonalnym pakietem „essesse”, jest bardziej drapieżna i ma pod maską 165 KM. Miłośnikom wysokich osiągów i sportowego stylu jazdy najbardziej przypadnie do gustu wersja Competizione z najmocniejszym silnikiem o mocy 180 KM. Większą moc posiada jedynie 190-konny Biposto, dwumiejscowy, wyczynowy „maluch” przeznaczony na tor wyścigowy, a nie ulice.Jak Abarth poprawił swój flagowy model Competizione w stosunku do jego poprzedniej ewolucji? Na pierwszy rzut oka nowy 595 nie różni się wiele od poprzednika. Z zewnątrz najbardziej zauważalną zmianą było przeprojektowanie przedniego zderzaka. Otrzymał on większy wlot powietrza, co o 18% zwiększyło wydajność chłodzenia. Projektanci pochylili się być może nad uwagami fanów „skorpiona”, którzy zauważyli ten defekt w poprzedniej wersji 500. Odświeżono też wygląd tyłu, dodając bardziej wystający dyfuzor. Modyfikacji uległy przednie i tylne lampy oraz zastosowano 7% lżejsze felgi ze stopów lekkich.Bardziej zauważalne zmiany zaszły we wnętrzu pojazdu. Auto wyposażone jest w fotele kubełkowe Corsa firmy Sabelt z domieszką ekologicznej skóry i Alcantary. To plus. Małym minusem jest brak regulacji operacia oraz pozycja za kierownicą, która może drażnić wyższych kierowców. Alcantarę możemy też zobaczyć na nowej, spłaszczonej u spodu kierownicy ze wskaźnikiem środka „na dwunastej”, a także na obudowie zegarów. Na kokpicie zamontowano czytelne zegary z wyświetlaczem TFT oraz jedyny analogowy zegar - turbodoładowania. Radio z CD zastąpiono nowoczesnym systemem UConnect z 7” wyświetlaczem dostarczającym wiele informacji, takich jak nawigacja oraz możliwość sparowania urządzenia przez Bluetooth, USB czy AUX. W wyposażeniu jest 7 głośnikowy zestaw Beats by Dre o mocy 480 W, pasujący do młodzieńczego charakteru autka.Największą frajdę z jazdy 595 Competizione daje turbodoładowany silnik benzynowy T.Jet o pojemności 1.4 i mocy 180 KM, sprzężony z